Synopsis
Martha is een gedreven danseres. Internationaal succes is haar ambitie, en een komende tournee met het dansgezelschap waarvan ze deel uitmaakt, lijkt die droom waar te maken. Ze is echter 7 weken zwanger en houdt dit angstvallig geheim voor haar collega’s en vriend Pieter. Hierdoor plaatst Martha zichzelf voor een groot dilemma. Houdt ze haar kindje en geeft ze haar carrière op? Of laat ze haar zwangerschap onderbreken in de hoop het beginnende leven in haar te kunnen vergeten? Heeft ze het hart om haar kindje zomaar op te geven? Kan ze met het geheim leven?
De druk wordt opgevoerd als Viktor – de choreograaf van het dansgezelschap – zijn eigen conclusies trekt en dreigt Martha te vervangen.
De film focust op de dagen vóór de tournee van het gezelschap. Ze dansen nog twee voorstellingen voor hun thuispubliek en vertrekken dan een aantal maanden Europa rond. Het is in deze tijd dat Martha een beslissing zal moeten maken.
Personages
MARTHA (°1982)
Martha is een gedreven meid met een koppig karakter. Als ze in haar hoofd plannen maakt, moeten die uitgevoerd worden. Haar prioriteiten heeft ze duidelijk op een rij en hier wijkt ze niet vanaf. Haar relatie staat ondergeschikt aan haar professionele carrière: moderne dans. Hierin komt haar egoïsme naar boven. Ze geeft veel om de mensen om haar heen, maar haar eigen ambities staan centraal.
Zo houdt ze veel enorm veel van haar vriend Pieter, met wie ze al 3 jaar samenwoont. Haar idealistisch streven naar een perfecte danscarrière wordt echter niet gereflecteerd in haar relatie. Ze gelooft niet in de ware liefde, maar is eerder van mening dat je aan elke goede relatie hard moet werken. Hiervoor is ze dan ook bereid compromissen te sluiten en een aantal dingen op te geven. Behalve haar dansen. Martha maakt deel uit van een opkomend gezelschap, die op het punt staat in het buitenland te touren. Als een van de belangrijkste dansers is ze onmisbaar. Pieter weet dit maar al te goed.
Martha’s zwangerschap dreigt heel haar leven om te gooien. Ze is 7 weken ver en voelt haar lichaam veranderen. Ze overweegt abortus om toch op tournee te kunnen. Die beslissing vervult Martha met twijfels. Voor het eerst in haar leven. Zo wil ze graag kinderen, maar de timing kon niet slechter. Ze is 25, en haar kans om internationaal door te breken zou ze nu moeten grijpen.
Het is in die twijfel dat ze zich verliest. Ze houdt haar zwangerschap geheim omdat ze schrik heeft dat Viktor – de choreograaf – haar aan de kant zou zetten. Ook wil ze het Pieter niet vertellen, zodat ze onbeïnvloed haar eigen keuze kan maken. Maar veel tijd om die knoop door te hakken heeft ze niet meer. Binnen een week vertrekt het gezelschap op tournee. Met of zonder haar.
VIKTOR (°1972)
Viktor is 35, robuust gebouwd, maar toch elegant. Hij is gedreven en heeft een duidelijk doel voor ogen. Hij leeft voor zijn werk als choreograaf van het dansgezelschap. Hij geeft dan ook veel om zijn dansers. Ze moeten in de beste omstandigheden kunnen werken om alles van henzelf te kunnen geven.
Viktor is compromisloos. Hij legt de lat hoog voor zichzelf en eist dit ook van de anderen. Tussenwegen zijn niet mogelijk. Het is zwart of wit. Hierdoor verwijt men hem een controlefreak te zijn en te weinig vertrouwen in anderen te leggen. Voor hem is alles ‘erop of eronder’, daarom neemt hij liever zelf de belangrijke beslissingen.
Hij ziet in Martha een van zijn beste danseressen en geeft ze daarom ook steevast een grote rol in zijn producties. Sinds een paar weken echter, ziet hij Martha’s fysieke conditie erop achteruitgaan. Ze is vaak moe en misselijk. Viktor vermoedt dan ook dat ze ziek is, maar dit niet wil toegeven. Hij kent Martha al 5 jaar. Hij weet wat voor een doorzetter en koppige ze kan zijn. Daar heeft hij een groot respect voor. Maar deze keer blijkt toch anders. Wat er scheelt weet Viktor nog niet, maar hij houdt ze nauwgezet in de gaten. Zijn voorstelling en tournee mag er niet onder lijden.
PIETER (°1978)
Pieter is 27, en de perfecte vriend. Hij heeft een gezonde dosis logica, is geen mietje, maar heeft wel een luisterend oor voor Martha haar problemen. Hij steunt haar dansen 100% en is extravert en oprecht sociaal naar anderen toe. Pieter is de vlotte jongen, maar dan de eerlijke en huiselijke soort.
Zijn ambitie als chef-kok in een klein, maar gezellig restaurant heeft hij ook waargemaakt. Zo begint hij na 3 jaar met Martha langzaam aan een gezin te denken. Een kindje is het enige wat er volgens hem nog ontbreekt. De tijd tikt en Martha wordt er ook niet jonger op. Hij doet zijn best om haar hierin niet teveel te pushen, daar hij heel goed weet dat een mogelijke internationale doorbraak Martha’s droom is.
Martha is de laatste tijd dikwijls misselijk en moe. Ze eet meer als anders en dit zet Pieter aan het denken. Hij krijgt van haar te horen dat het misschien een ‘buikgriep’ is, maar hij krijgt het vermoeden dat ze niet alles vertelt.
Locaties
Aangezien de film gaat over een dansgezelschap, is een van de hoofdlocaties een schouwburg. De helft van de film speelt zich in en rond die schouwburg af. De tweede locatie waar een groot deel van het verhaal plaatsvindt is het appartement van Martha en haar vriend Pieter. Bijna 1/3 van de film. De rest zijn korte, maar belangrijke fragmenten op andere locaties. Hier een korte opsomming. Foto’s volgen.
SCHOUWBURG:- backstage- zaal & podium- straat- foyer- kleedkamer/loge
GYNAECOLOOG
APPARTEMENT:- woonkamer- badkamer met wc- slaapkamer- lege kamer
REPETITIERUIMTE
SPEELPLEIN
ABORTUSKLINIEK
Licht & kleuren
Het licht in deze film is contrastrijk. Het bevat diepe zwarten en sterke lichtaccenten. Zodoende verhullen schaduwpartijen delen van het beeld. Andere delen zijn net iets overbelicht om zo reliëf in het licht te krijgen. De key is altijd vanuit een logische hoek afkomstig, bv de zon door een raam, of een spot gericht op het podium.
De hoofdkleuren in deze film zijn wit, zwart en rood. De achtergrondkleuren groen, blauw en geel. Elke locatie heeft zo wel zijn specifieke accenten en variaties.
In de pellicule is er weinig of geen korrel zichtbaar.
Cameravoering
Het formaat van het kader is 2.35:1. Bij het gebruik van close beelden, laat dit cinemascopeformaat toch een gevoel van ruimte. Qua beweging van de camera zou ik een bewuste mix van vaste kaders, rijshots en steadycam werk gebruiken. Dit naargelang de emotionele geladenheid van Martha. Ze is het centrale personage van de film, alle scènes vertrekken vanuit haar standpunt. De camera accentueert dit standpunt extra om de kijker in haar beleving te verplaatsen.
Geluid & muziek
Ook het geluid zuigt de kijker mee in de beleving van het verhaal vanuit Martha’s standpunt. Het gebruik hiervan mag op sommige momenten de realiteit dan ook ver achter zich laten. Martha hoort soms alleen wat er in haar omgaat, en dan worden alle andere geluiden naar de achtergrond geduwd.
Aan de andere kant, achtergrondgeluiden kunnen soms naar de voorgrond springen als Martha ze opmerkt.
De filmmuziek wordt verzorgd door Benjamin Van Esser. Hij zal zowel de muziek voor de fictieve dansvoorstelling voor zijn rekening nemen, als de begeleidende soundtrack bij de verschillende scènes in de film.
Montage
Om het subjectieve gevoel vanuit Martha haar personage door te trekken in de beeldmontage, zou ik in sommige scènes werken met sterke jumpcuts of juist slowmotion. Niet als spielerei, maar daar waar het Martha haar emoties complementeert. Aangezien ze met haar zwangerschap fysiek afziet tijdens het dansen, zal het tempo daar hoger liggen dan op momenten waarop ze haar dilemma afweegt.
No comments:
Post a Comment